Hoe werkt Google?

Hoe werkt Google?
1. De Basis

Missie van Google

'Het is onze missie om de wereldwijde informatie te ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken. Daarom maakt Zoeken het makkelijk om verschillende soorten informatie uit diverse bronnen te ontdekken.'

Dus eigenlijk willen ze de informatie al klaar hebben staan voordat je er echt naar opzoek was. Dat kan alleen als ze weten wat voor informatie er allemaal te krijgen is en aan wie ze die informatie dan moeten laten zien. De meest waardevolle informatie voor de zoekopdracht wordt bovenaan getoont in de zoekresultaten. Google beoordeeld op meer dan 100 verschillende factoren of jouw pagina een toppositie in de zoekresultaten verdient maar de 3 belangrijke pilaren van SEO zijn:

Stel je hebt een lijst van 100 pagina’s en je moet bepalen welke pagina het belangrijkste is. Waar ga je dan op beoordelen?
Je kijkt dan naar welke pagina’s echt waardevolle content hebben. Een pagina zonder inhoudelijk sterke informatie zet je liever onderaan want je wil de zoeker antwoord geven op de vraag (= zoekwoord dat ze hebben ingetypt). Ook wil je liever een snelle pagina bovenaan en niet een pagina die er mega lang over doet voordat de informatie geladen is. Maar ook wil je de veiligste pagina bovenaan en zo zijn er nog allerlei technische onderdelen waar je op kunt beoordelen. Maar van die beste pagina’s, welke komt er dan bovenaan? Dan wordt er gekeken naar populariteit, naar de expert status van de pagina. Komen er veel bezoekers naartoe, linken andere websites naar deze pagina etc.? Alles bij elkaar bepaald wie er bovenaan komt te staan. Daarom zijn alle 3 de pilaren zo belangrijk.

Rankbrain

Alle factoren komen samen in RankBrain. Het is een systeem van het algoritme van Google dat werkt op basis van ‘machine learning’.
Het systeem leert zichzelf om steeds beter en beter te worden. Was de zoekopdracht goed en bleef de lezer lang op 1 pagina (en kwam misschien zelfs helemaal niet meer terug naar de zoekresultaten)? Dan onthoudt hij dat. Maar kwam de lezer meteen weer terug en werd er daarna meteen op een andere link geklikt? Dan noteert hij dat die pagina niet erg goed hoorde bij de zoekopdracht. Zo past hij de resultaten telkens weer wat aan. Om het wat beter te begrijpen kun je jezelf even in de schoenen van Google zetten.

Stel er wordt gezocht op ‘Fietsen’. Het is dan nog niet duidelijk wat de intentie van de zoekopdracht is want willen ze weten wat de geschiedenis van fietsen is, willen ze een fiets kopen of toch weten hoe je kunt leren fietsen? Hoe zou jij dit aanpakken?

RankBrain kijkt (aan de hand van vele ingewikkelde, wiskundige en uitgebreide factoren) welke resultaten in het verleden het meest gewenst waren. Zo heeft hij geleerd dat de meeste mensen die zoeken op ‘Fietsen’ een fiets willen kopen. In dit geval laat Google dus zoekresultaten zien van winkels waar je een fiets kunt kopen.
Er wordt ook rekening gehouden met de locatie waar je de zoekopdracht uitvoert. Als je zoekt op ‘Fietsen’ wanneer je in Utrecht bent dan zal er waarschijnlijk een fietsenwinkel in Utrecht weergegeven worden. Hoe hoog die dan weer komt te staan hangt weer af van allerlei andere factoren. We gaan ze uitgebreid behandelen in dit traject.

Omdat het algoritme niet door mensen worden bepaald maar door RankBrain zelf is er geen zekerheid in welke factoren van SEO het zwaarste wegen. Dus we weten wel wat de factoren zijn die we moeten optimaliseren maar niet exact in welke volgorde.

Hoe meet Google dat?

Google indexeert welke pagina’s er zijn op het internet, dat doet hij met kleine robotjes (crawlers, vaak ook robot’s of spiders genoemd). Deze robotjes gaan zoveel mogelijk pagina’s op het internet door en lezen hoe de pagina’s zijn opgebouwd en waar het over gaat. Het is daarom erg belangrijk dat je de pagina met een technisch goede structuur opbouwt.
Wij zien een website namelijk zo:

Website Kvk

En de robotjes zien de pagina zo:

3 Punten

 

Je kunt je voorstellen dat het voor een robotje lastig is om te bepalen waar een pagina over gaat als we hem niet precies vertellen waar de informatie staat. Daarom maken we gebruik van bepaalde codes die alle belangrijke informatie aangeven. In deze cursus komen we hier nog uitgebreid op terug.

Laten we nu beginnen met de inhoud, namelijk de zoekwoorden.

Domain Authority (DA)

Om aan te geven hoe belangrijk een website is in de ogen van Google heeft Moz een score ontwikkeld genaamd domain authority, afgekort DA. Het is een getal van 1 t/m 100 en hoe hoger het nummer is, des te hoger jouw autoriteit is voor Google. Je wil natuurlijk dat jouw DA zo hoog mogelijk is dus voor de ‘gewone’ websites (niet websites zoals Wikipedia, nu.nl of rijksoverheid.nl) wil je dat dit minimaal rond de 25 is. DA is een voorspelling van jouw autoriteit en geen garantie dat je daarmee bovenaan in de zoekresultaten zal verschijnen. Het geeft je wel een goede richtlijn in het bepalen van bijvoorbeeld je linkbuilding die we later nog gaan bespreken.