Pagina titels en beschrijvingen

Pagina titels & beschrijvingen
3. On-page SEO

Het niet optimaliseren van de pagina titel en beschrijving is een gemiste kans voor SEO. In de pagina titel kun je jouw zoekwoorden vermelden en samen met de beschrijving kan het ervoor zorgen dat er op jouw link wordt geklikt in de zoekresultaten. 

Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder.

2. Zoekwoorden Zoekwoord Variaties Honden Trainen

Je ziet de URL, de pagina titel en de beschrijving (ook wel meta beschrijving) in de zoekresultaten. Je kunt het zien als je uithangbord van een winkel. Ze moeten het lezen en denken: ‘Hier moet ik echt even gaan kijken’.

Ondanks dat bovenstaande beschrijving niet zo sterk is, is de titel wel een goede zet. Laten we die als voorbeeld nemen. ‘Trainen met je hond’ is een hele praktische opening met zoekwoorden erin verwerkt. Een goed en sterk begin. Vervolgens komt er een stuk waardoor je echt wil gaan kijken. Je weet precies hoeveel tips je kunt verwachten en ook nog eens dat er snel resultaat is. Win-win! 

Stel je voor dat er stond ‘Tips om je hond te trainen’, dat is toch minder uitdagend he?

Cijfers en tijd

Het gebruiken van cijfers en tijd werkt in je voordeel. Iets in het menselijk brein vindt het fijn om een getal te zien staan zodat ze precies weten wat ze kunnen verwachten, het wordt concreet. Ook zijn cijfers in een titel makkelijk scanbaar en daardoor vallen ze extra op. 
Denk hierbij aan ‘5 tips om…’ of ‘3 stappen waarmee je….’.

Niet alleen cijfers maar ook het benoemen van tijd is een tactische zet. Woorden zoals ‘vandaag’ en het benoemen van een jaartal ‘….tips in 2024’ geven een lezer sneller het gevoel om op de link te moeten klikken.

Titel en beschrijving lengte

Zoals je bij de bovenstaande beschrijving ziet wordt hij aan het einde van de tekst afgesneden. Dat komt omdat hij langer is dan 920 pixels, wat gemiddeld zo’n 160 leestekens is. Pixels zijn mini vierkantjes op je scherm die er samen voor zorgen dat je bijvoorbeeld een vorm kunt zien. Zie het als de strijkkralen. Als je bepaalde kleuren en hoeveelheden bij elkaar zet zie je dat er een vorm ontstaat. Zo is dat ook bij je scherm.
Je kunt je voorstellen dat een ‘i’ minder pixels breed is dan een ‘w’. Daarom is er geen maximaal aantal leestekens om aan te houden maar wel richtlijnen.

Voor titels is het 50 tot 60 leestekens en voor meta beschrijvingen is het 100 tot 160 leestekens.

Via een SERP checker kun je bekijken hoe jouw titel en beschrijving eruit zal komen te zien. SERP staat voor Search Engine Results Page, dus de zoekresultaten.

Meta beschrijving

Een meta beschrijving is een kort stukje tekst dat onder de pagina titel in de zoekresultaten staat. Het is een kleine samenvatting die aantrekkelijk geschreven is zodat de lezer, net zoals met de titel, graag op de pagina komt kijken.
Google heeft aangegeven de meta beschrijving niet actief te gebruiken voor zoekwoorden maar het helpt wel om de lezer te laten zien hoe relevant jouw pagina is, wat indirect dus ook weer een groot voordeel is voor Google. Alsnog erg belangrijk voor je SEO dus.

De richtlijnen voor een meta beschrijving is vrijwel hetzelfde als voor een pagina titel, alleen is de lengte anders, namelijk maximaal 160 leestekens in plaats van de 60 leestekens van een pagina titel.

Seo Beter Gevonden Worden In Google

Richtlijnen voor een pagina titel​ en beschrijving

Opdracht

Pas de titels en meta beschrijvingen aan van 2 pagina’s.