Daarom is het erg belangrijk dat je precies weet hoe jouw klant praat. Niet alleen voor jouw marketing maar ook voor SEO.
Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Aan de hand van die woorden weet je wat de gebruiker zoekt en wat de intentie daarbij is. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke zoekwoorden verstandig zijn voor jouw bedrijf. Zo bekijken we welke woorden er veel concurrentie hebben maar ook welke woorden eigenlijk niet gezocht worden. Beide hebben namelijk weinig nut om je tijd en aandacht aan te besteden.We willen op zoek naar de ideale combinatie. Voldoende zoekopdrachten maar niet veel concurrentie. Daar ligt ‘the sweet spot’ en kun je de meeste winst uit halen.
Een zoekwoord is niet altijd één woord, hij kan ook bestaan uit meerdere woorden. Het blijkt zelfs dat er vaker op korte zinnen wordt gezocht. De zoekwoorden worden onderverdeeld in 2 soorten: shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden.
Shorttail zoekwoorden zijn kort, zoals ‘Hond’. Er wordt misschien wel veel gezocht op het woord maar omdat het zo’n algemeen woord is, is de kans redelijk groot dat ze op jouw pagina niet gaan vinden wat ze zoeken (ze zijn geen lead).
Longtail zoekwoorden zijn langer, vaak zelfs korte zinnen. Doordat er meer woorden in voorkomen is het een stuk specifieker waar ze naar opzoek zijn. Daardoor is de kans zeer aanwezig dat ze op jouw link gaan klikken (het zijn al warmere leads).
Dat Google slim is weet je inmiddels wel. Waar je vroeger verschillende pagina’s moest aanmaken voor iedere variant op het woord wordt dat nu juist afgeraden. Google herkent dat de woorden bij elkaar horen en zelfs bijna hetzelfde betekenen.
Deze regel is altijd belangrijk: 1 zoekwoord per pagina en iedere pagina een eigen zoekwoord.
De varianten op een zoekwoord worden niet als nieuwe zoekwoorden gezien.
Bijvoorbeeld, het zoekwoord is ‘honden trainen’. Google herkent dat ‘honden training’, ‘training voor honden’ en ‘training hond’ allemaal hetzelfde zijn. Hier maken we dus geen aparte pagina voor aan maar verwerken we op een natuurlijke manier op de pagina waar ook ‘honden trainen’ het zoekwoord is. Deze woorden helpen om de pagina hoger in de zoekmachine te laten komen.
Je kunt deze woorden vaak zien als je zoekt op jouw zoekwoord in Google. De variatie woorden worden vaak dikgedrukt weergegeven.
Door gerelateerde zoekwoorden kan een zoekmachines beter bepalen welke woorden bij elkaar horen. De woorden verschijnen vaak samen op een pagina en aan de hand van die combinaties kan Google makkelijker bepalen wat het onderwerp van de pagina is.
Vroeger kwamen de pagina’s waar het vaakste het zoekwoord op benoemd werd bovenaan. Er werden dan vaak witte teksten vol met het zoekwoord verstopt op een stuk met een witte achtergrond. Dat werkt niet meer en wordt zelfs bestraft door Google.
Als Google de gerelateerde woorden niet zou gebruiken dan zou je bij een zoekopdracht over ‘bank’ altijd pagina’s krijgen over een zitbank. Als jouw pagina daar bovenaan verschijnt dan is het prima als je ook een bank verkoopt. Maar als jouw website over een geld bank gaat, dan krijg je natuurlijk geen ideale klanten op je pagina. Google gebruikt dus ook de andere woorden op je pagina om te bepalen wat er precies wordt besproken.