Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek​
2. Zoekwoorden

Voordat je de content van je website kunt optimaliseren is het belangrijk dat je een zoekwoorden onderzoek doet. Je zoekwoorden (ook wel keywords of zoekterm) zijn de basis van een goede SEO strategie.

Een zoekwoorden onderzoek is verstandig om meerdere redenen:

  • Je komt te weten op welke woorden jouw ideale klant zoekt
  • Je weet of het zoekwoord de moeite waard is om content over te maken
  • Je krijgt extra ideeën waar je content over kunt maken


Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden je kunt gebruiken? Dat gaan we in deze les bespreken.

Het zoekwoorden onderzoek

Stap 1 - Het onderwerp

Bedenk een onderwerp wat past bij jouw aanbod, bijvoorbeeld waar je een blog over zou kunnen schrijven. Bijvoorbeeld ‘Honden training’.

Stap 2 - Relevante woorden

Welke woorden horen er bij dat woord? Maak een lijst met relevante woorden. Noteer alle synoniemen en woorden die te maken hebben met het onderwerp. Schrijf alles op wat je je maar kunt bedenken.

Bijvoorbeeld:
  • Hoe kun je een hond leren apporteren?
  • Hond trucjes leren
  • Hoe laat je een hond luisteren?
  • Puppy cursus
  • Hondenriemen voor training
  • etc.

Stap 3 - Gebruik Google

Veelgestelde vragen

Typ in Google jouw zoekwoord in en bekijk de veelgestelde vragen. Dit kun je gebruiken om meer content ideeën op te doen want je weet dat hier dus op gezocht wordt. De veelgestelde vragen zien er zo uit:

 

 


 

Gerelateerde zoekopdrachten

Verder onderaan vind je de gerelateerde zoekopdrachten. Dit zijn de zoekopdrachten die ook gedaan worden dus je weet ook meteen dat hier verkeer op zit. De gerelateerde zoekopdrachten vind je onderaan de pagina en zien er zo uit:

 

 

Zo krijg je meer ideeën en zie je ook meteen waar er vaker op gezocht wordt.

 


 

Suggesties

Als je jouw zoekterm invoert in Google en niet op enter drukt, krijg je een lijst met aanvullingen. Hij plakt dan eigenlijk een woord achter het woord wat je hebt ingevuld. Zo krijg je nog meer ideeën waar je zelf misschien niet op gekomen bent. Probeer ook eens een andere letter erachter te typen, zoals bijvoorbeeld ‘Honden training a’. Je ziet dan dat je een hele andere lijst met suggesties krijgt.

 

blank

 

Een handigere manier dan telkens ‘a’ of ‘b’ etc. achter het zoekwoord te typen is om gebruik te maken van Yoast Suggest

Vul daar je zoekwoord en taal in en krijg zo een heel overzicht van alle woorden die Google voorstelt. Een stuk makkelijker he?

Stap 4 - Maak een selectie

Als laatste stap ga je bekijken welke woorden er nu belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Deze zoekwoorden gaan we verder gebruiken tijdens het verbeteren van je SEO.

Het is belangrijk om het zoekwoorden onderzoek te doen want dit is de basis van je SEO strategie.

Wil je nog beter een zoekwoorden onderzoek uitvoeren?

Leer de uitgebreide stappen in het SEO Succes Plan. Zo kom je bijvoorbeeld te weten welke vragen jouw doelgroep stelt in Google, of er wel echt gezocht wordt op de zoekwoorden die je gebruikt en hoe je erachter komt of het moeilijk is om gevonden te worden op een bepaald zoekwoord.