Voordat je de content van je website kunt optimaliseren is het belangrijk dat je een zoekwoorden onderzoek doet. Je zoekwoorden (ook wel keywords of zoekterm) zijn de basis van een goede SEO strategie.
Een zoekwoorden onderzoek is verstandig om meerdere redenen:
Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden je kunt gebruiken? Dat gaan we in deze les bespreken.
Veelgestelde vragen
Typ in Google jouw zoekwoord in en bekijk de veelgestelde vragen. Dit kun je gebruiken om meer content ideeën op te doen want je weet dat hier dus op gezocht wordt. De veelgestelde vragen zien er zo uit:
Gerelateerde zoekopdrachten
Verder onderaan vind je de gerelateerde zoekopdrachten. Dit zijn de zoekopdrachten die ook gedaan worden dus je weet ook meteen dat hier verkeer op zit. De gerelateerde zoekopdrachten vind je onderaan de pagina en zien er zo uit:
Zo krijg je meer ideeën en zie je ook meteen waar er vaker op gezocht wordt.
Suggesties
Als je jouw zoekterm invoert in Google en niet op enter drukt, krijg je een lijst met aanvullingen. Hij plakt dan eigenlijk een woord achter het woord wat je hebt ingevuld. Zo krijg je nog meer ideeën waar je zelf misschien niet op gekomen bent. Probeer ook eens een andere letter erachter te typen, zoals bijvoorbeeld ‘Honden training a’. Je ziet dan dat je een hele andere lijst met suggesties krijgt.
Een handigere manier dan telkens ‘a’ of ‘b’ etc. achter het zoekwoord te typen is om gebruik te maken van Yoast Suggest.
Vul daar je zoekwoord en taal in en krijg zo een heel overzicht van alle woorden die Google voorstelt. Een stuk makkelijker he?